ENGINE ANALYSIS, CONSTUCTION & RESERCH
|
UDC 621.436?44:662.76
Patrakhaltsev N.N., Sanchez L.V.A.,
Kamyshnikov O.V., Kazakov S.A.
Combustion in Diesel Engine as a Function of
Physicochemical Properties of Fuel
// Dvigatelestroyeniye. — 2008. — № 4. — P. 3–8.
Keywords:
combustion dynamics, physicochemical properties of fuel.
The research in question deals with combustion dynamics vs physicochemical properties of fuel.
The latters were modified by mixing of diesel fuel with alternative fuels or various combustible or non-combustible additives.
Presented is a systematized list of tasks that might
possibly be solved by the above method.
- table, 6 ill., 11 ref.
|
UDC 621.436-232
Kosyrev S.P., Kudasheva I.O., Kuptsova L.V., Maryina N.L.
Modelling of Stresses in Crankshaft of High-Powered Diesel
Engine
// Dvigatelestroyeniye. — 2008. — № 4. — P. 9—11.
Keywords:
crankshaft, polarized light method.
Stress distribution in a crankshaft of high-powered diesel engine was imitated with polarized light method,
using 2-D shaft model. Imitation yielded qualitative pattern of isochoric lines,
and quantitative stress distribution in fringe orders. Based on processing of fringe patterns,
stress concentration factors in crankshaft fillets were
determined.
1 table, 2 ill., 2 ref.
|
Contents
2008
|
ENGINE SYSTEMS AND AUXILIARIES
|
UDC 621.43.052
Tsiplenkin G.E., Deutsch R.S., Iovlev V.I., Kozhenkov A.A.
Survey of CIMAC 2007 Papers Concerning Turbocharging
// Dvigatelestroyeniye. — 2008. — № 4. — P. 12–17.
Keywords:
gas-turbine supercharge.
The article presents detailed summaries of CIMAC 2007
papers concerning gas-turbine supercharge and turbochargers.
1 table, 10 ill., 6 ref.
|
Contents
2008
|
AUTOMATION AND DIAGNOSING
|
UDC 621.431.74
Obozov A.A.
Technical Diagnosis System for Marine Diesel Engine
Fuel-Injection Equipme
// Dvigatelestroyeniye. — 2008. — № 4. — P. 18–2.
Keywords:
marine diesel engine, diagnosis system.
The article discusses technical diagnosis system for marine diesel engine fuel-injection equipment,
based on value of fuel pressure pulse upstream of injection pump. The system proved to perform quite satisfactory,
and may be efficiently used in practice.
- table, 4 ill., 4 ref.
|
Contents
2008
|
ENVIRONMENTAL ISSUES
|
UDC 621.436-833: 543.647
Minasyan M.A., Minasyan A.M.
Shock Absorbers for Diesel-Powered Units and Their
Components
// Dvigatelestroyeniye. — 2008. — № 4. — P. 23–28.
Keywords:
shock absorbers.
Cable-type and combined shock absorbers are offered, to reduce vibration of diesel-powered units and their components.
High-performance cable-type and combined shock absorbers may be used not only as supports, but also as flexible couplings,
suspension brackets etc.
3 table, 2 ill., 10 ref.
|
Contents
2008
|
MAINTENANCE AND REPAIR
|
UDC 629.12.037
Sharov G.I., Samsonov A.V., Makhmudov A.M.
Lowering Friction as Energy-Saving Means for Marine P
ropulsion Units
// Dvigatelestroyeniye. — 2008. — № 4. — P. 29—31.
Keywords:
marine propulsion system, efficient energy-saving provision.
The authors analyze approaches and technologies targeted at lowering friction in parts and units of a marine propulsion system.
Application of antifrictional/recondition compounds is
demonstrated to be an efficient energy-saving provision.
- table, - ill., 4 ref.
|
UDC 621.431.74
Sobolenko A.N., Korneitchuk Yu.A.
Conjugate Deviation of Chain Drive in a Low-Speed Diesel
Engine
// Dvigatelestroyeniye. — 2008. — № 4. — P. 32–36.
Keywords:
low-speed diesel engine, camshaft.
The article analyzes sources of conjugate deviation of camshaft chain drive in a low-speed diesel engine.
This parameter is shown as a possible basis for chain drive malfunction diagnostics.
Results are presented of tests carried out on diesel
engines featuring twin-chain camshaft drive.
- table, 7 ill., 5 ref.
|
Contents
2008
|
ENGINE BUILDING HISTORY
|
UDC 621.432
Andrusenko E.I., Matveev Yu.I.
Airless-Injection Trinkler Engin
// Dvigatelestroyeniye. — 2008. — № 4. — P. 37–42.
Keywords:
Trinkler engin.
The article discusses two approaches to phaseless synchronization of reciprocating engine indicator diagram.
Presented are comparative analysis of different methods
discussed, and verification test results.
1 table, 4 ill., 6 ref.
|
Contents
2008
|
DISCUSSION
|
UDC 621.436
Рыжов В.А.
Projections of Special ?Internal Combustion Engines?
// Dvigatelestroyeniye. — 2008. — № 4. — P. 43–44.
Ключевые слова:
специальность 140501 «Двигатели внутреннего сгорания».
Специальность 140501 «Двигатели внутреннего сгорания» является базовой для подготовки инженеров — дипломированных специалистов
в области двигателестроения. Несмотря на то что эта область без преувеличения занимает ведущее место в энергетическом машиностроении,
ей на государственном уровне не уделяется должного внимания. В подобном положении находится и подготовка инженеров-двигателистов.
Такое отношение, естественно, не может не сказываться как на производстве, так и на образовании: за последние пятнадцать лет
то и другое ухудшилось и надо прямо сказать, что основа этого неблагополучия заложена в самой системе. Именно социальная среда
способствовала падению престижа инженера. В результате сегодня абитуриенты не хотят учиться на «трудных» инженерных специальностях,
вследствие чего среди выпускников технических университетов все меньше и меньше тех, кто самостоятельно может ставить и решать научные,
инженерно-конструкторские и производственные задачи, вести поиск новых технических, технологических и управленческих решений,
тех кто сразу после окончания обучения готовы выполнять функции конструктора или технолога, руководить творческой бригадой или бюро.
(Полный текст см. №4 (234) 2008)
- table, - ill., - ref.
|
Contents
2008
|
ENGINE BUILDING NEWS
|
UDC 621.436
Melnik G.V.
New requirements and techniques for reduction of diesel engine emission
// Dvigatelestroyeniye. — 2008. — № 4. — P. 46–51.
Keywords:
отработавшие газы двигателей внутреннего сгорания,
Обзор посвящен вопросам охраны окружающей среды от воздействия вредных выбросов двигателей.
Как известно, отработавшие газы двигателей внутреннего сгорания являются одним из основных источников загрязнения
воздушного бассейна токсичными окислами азота, углерода и серы, а также продуктами неполного сгорания.
В обзор включены материалы, относящиеся к развитию международной нормативной базы в этой области,
и краткие описания некоторых эффективных технических решений, направленных на ограничение вредных выбросов.
• Ограничение вредных выбросов — взгляд на проблему
• Пересмотр нормативов ЕС, регламентирующих вредные выбросы тепловозных и промышленных двигателей
• Каталитический преобразователь для тепловозных двигателей
• Новый глушитель с каталитическим преобразователем для газовых двигателей
• Новая редакция приложения VI к МАРПОЛ 73/78.
3 table, 4 ill., - ref.
|
UDC 621.436
Stolyarchuk L.V., Chernovets E.G., Asanov A.Yu.
Methods of Water Injection in Cylinders, and Their Influence on Engine Fuel Efficiency and Environmental
Performance
// Dvigatelestroyeniye. — 2008. — № 4. — P. 52–55.
Keywords:
отработавшие газы двигателей внутреннего сгорания, ВТЭ.
В настоящее время экономические и экологические аспекты эксплуатации двигателей внутреннего сгорания привлекают к себе все более
пристальное внимание во всем мире. Одним из возможных способов улучшения экологических показателей дизельного двигателя является
организация процесса горения топлива с добавлением воды. Известно, что участие воды в процессе сгорания приводит к снижению
эмиссии NOx в результате снижения температуры в локальных очагах горения топлива,
а также в ряде случаев позволяет снизить удельный эффективный расход топлива.
Коментарии редакции
- table, - ill., - ref.
|